flib 50 jaar
Gepubliceerd op: 24 maart 2025

Verhuurder Amsterdam let op, risico op hoge boetes

Sinds de invoering van de Wet goed verhuurderschap (Wgv) en de Wet betaalbare huur (Wbh) zijn de regels voor verhuur in Nederland flink aangescherpt. Er gelden veel verplichtingen en verboden voor verhuurders tegenwoordig en ook de huurprijs is aan banden gelegd voor een groot deel van de appartementen. Vanaf 1 januari 2025 zijn gemeenten ook begonnen met de handhaving van deze regels.

In Amsterdam heeft de gemeente een streng handhavingsbeleid vastgesteld, waarbij verhuurders die de wet overtreden te maken krijgen met directe boetes en dwangsommen. In Amsterdam zijn ook de huurprijsbeperkingen voor de middenhuur erg relevant. Amsterdam staat er om bekend dat de huren erg hoog zijn, ook voor kleine appartementen en studio’s.

Onbekendheid met de regelgeving is geen excuus: van verhuurders wordt verwacht dat zij de wet kennen en naleven. Wat betekent dit voor particuliere en kleinere professionele verhuurders? En hoe voorkomt u dat u onbewust de regels overtreedt? In dit artikel leggen we het uit.

Wat houdt het handhavingsbeleid in?

De gemeente Amsterdam heeft een escalatieladder vastgesteld om overtredingen van de Wgv en Wbh aan te pakken. Dit betekent dat er verschillende niveaus van handhaving zijn, afhankelijk van de ernst van de overtreding. In veel gevallen wordt begonnen met een waarschuwing, stap nul en loopt de druk van dwang, boete en mogelijk zelfs het gedwongen overnemen van de verhuursrelatie geleidelijk op.

escalatieladder

Bij ernstige overtredingen worden echter direct (!) zware boetes en dwangsommen opgelegd. Denk hierbij aan:

  • discriminatie in de selectieprocedure (directe bestuurlijke boete + dwangsom);
  • intimidatie van huurders (directe bestuurlijke boete + dwangsom);
  • te hoge huurprijzen in de hoogste (4rde) categorie, > 50% hoger dan het toegestane maximum volgens het puntensysteem (direct bestuurlijke boete en handhavingsmaatregelen). Hier zou bijvoorbeeld al sprake van zijn als een studio waarvoor volgens het WWS systeem maximaal € 950,- zou mogen worden gevraagd een huurprijs is overeengekomen van € 1.500,-, in Amsterdam absoluut niet iets denkbeeldigs;
  • niet verstrekken van de WWS-puntentelling (dwangsom per dag tot correctie);
  • Onrechtmatige waarborgsommen (sancties en dwangsom tot aanpassing).

Kans op ingrijpen reëel, tabellen met hoogte van boetes

Amsterdam noemt in het handhavingsbeleid dat actief controleren tot de mogelijkheden behoort. Ook is Amsterdam een van de gemeenten die extra budget heeft vrijgemaakt voor deze handhavingstaak. Dit betekent dat een overtreding in Amsterdam mogelijk sneller kan worden geconstateerd, en de gevolgen direct voelbaar zijn.

De dwangsommen en boetes die worden opgelegd per overtreding zijn ook niet mals. De gemeente Amsterdam heeft in haar handhavingsbeleid de volgende tabellen gepubliceerd, waarbij de hoogte van de op te leggen dwangsommen en bestuurlijke boetes voor de verschillende overtredingen van de regels van de Wgv en Wbh staan vermeld:

Verhuurders moeten de regels kennen – geen excuses

De gemeente stelt duidelijk: “Ik wist het niet” is geen geldig argument. Verhuurders hebben een eigen verantwoordelijkheid om op de hoogte te zijn van de geldende wetgeving. Dit betekent dat u niet alleen een juridisch correcte huurovereenkomst moet hanteren, maar ook:

  • een transparante en eerlijke selectieprocedure moet volgen
  • huurders schriftelijk moet informeren over de juiste huurprijs en huurverhogingen
  • de WWS-punten van de woning correct moet berekenen en verstrekken
  • u geen intimidatie of ongewenste druk mag uitoefenen op huurders

De gemeente Amsterdam verwacht van verhuurders dat zij proactief handelen. Overtredingen worden hard bestraft en bij herhaalde overtredingen kunnen boetes zelfs verdubbelen (recidiveboete van 200%). In extreme gevallen kan de gemeente zelfs besluiten tot inbeheername van het pand, waarbij u de controle over de verhuur volledig kwijtraakt.

Voorkom meldingen en juridische problemen

Omdat handhaving in de meeste gemeenten grotendeels reactief plaatsvindt, is het cruciaal om klachten te voorkomen. Een melding van een huurder kan direct leiden tot een handhavingsprocedure. Daarom is het belangrijk om uw verhuurproces juridisch waterdicht te maken.

We adviseren u dan ook te zorgen dat alle contracten en communicatie met huurders correct zijn opgesteld, te voorkomen dat er conflicten ontstaan door transparant, eerlijk en goed geïnformeerd verhuurgedrag. Ook kunt u zich beter voorbereiden op een mogelijke controle door de gemeente of de Huurcommissie.

Als u te maken krijgt met klachten van uw huurders is het vanwege het strenge handhavingsbeleid niet slim meer om te vertragen en de boot af te houden. U moet direct zo proactief mogelijk klachten oppakken. Daarbij is advies over wat wel en niet verplicht is een hele fijne steun.

Wat kunt u doen? Neem contact op!

Bent u particuliere of professionele verhuurder en wilt u zeker weten dat u voldoet aan de Wgv en Wbh? Voorkom boetes, dwangsommen en juridische problemen. Of heeft u nu al te maken met klachten van huurders? Wacht dan niet af!

Onze gespecialiseerde advocaten adviseren u graag over uw verhuurbeleid en helpen u graag met het proces rondom de klachten in goede banen te leiden om bestuurlijk handhaven te voorkomen.

Neem contact op met een van onze advocaten via de mailtelefonisch of vul het contactformulier in voor een vrijblijvend eerste gesprek. Wij denken graag met u mee.

Artikelen door Joël de Bruijn

Stuur ons een bericht

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.