Update gokzaken: prejudiciële vragen gesteld aan Hoge Raad
In ons eerdere artikel vertelden wij u over de mogelijkheid om gokverlies bij casino’s terug te vragen. Ook meldden wij u dat de rechtbanken Amsterdam en Noord-Holland in juni 2024 lieten weten (prejudiciële) vragen te willen stellen aan de Hoge Raad. Nadat de eisende partijen en de casino’s hierop hebben gereageerd, zijn die vragen nu gesteld. In dit artikel leest u meer over de laatste stand van zaken.
Waarom deze vragen aan de Hoge Raad?
De rechtbanken stellen deze (prejudiciële) vragen aan de Hoge Raad omdat rechtsongelijkheid is ontstaan. Verschillende rechtbanken oordeelden namelijk anders over de vraag of de casino’s het gokverlies moeten terugbetalen. Met het beantwoorden van de vragen moet de Hoge Raad duidelijkheid geven. De eerder in juni 2024 door de rechtbanken geformuleerde vragen zijn op onderdelen aangepast. In het meest recente persbericht van de Rechtspraak over deze kwestie wordt nog eens benadrukt wat de reden is waarom de vragen aan de Hoge Raad worden gesteld:
“Tot nu toe hebben verschillende rechtbanken hierover tegenstrijdige uitspraken gedaan. Ook bij de rechtbank Amsterdam en de rechtbank Noord-Holland lopen een aantal zaken van gokkers bij online casino’s zonder vergunning. In hun vonnis is het voorlopige oordeel dat overeenkomsten gesloten met aanbieders zonder vergunning, nietig zijn. Maar voordat ze een definitieve uitspraak doen, willen beide rechtbanken om duidelijkheid te krijgen, vragen stellen aan de Hoge Raad (zogenoemde prejudiciële vragen). Dit om sneller te weten of gokkers bij aanbieders zonder vergunning hun verlies terug kunnen krijgen.
Hiermee willen de rechtbanken voorkomen dat er nog talloze zaken worden gevoerd, mogelijk ook in hoger beroep, waarin precies dezelfde rechtsvraag moet worden beantwoord.”
De vragen die aan de Hoge Raad zijn gesteld luiden als volgt:
- Had de Wok (Wet op de kansspelen) aanvankelijk de strekking de geldigheid van daarmede strijdige rechtshandelingen aan te tasten?
- Is de strekking – na aanvankelijk aanwezig geweest te zijn – verloren gegaan, onder invloed van maatschappelijke ontwikkelingen en/of gelet op het handhavingsbeleid van Ksa (Kansspelautoriteit)? Moet hierbij een onderscheid worden gemaakt tussen aanbieders van kansspelen die op de ‘grijze lijst’ van de Ksa stonden en andere aanbieders?
- Is een kansspelovereenkomst tussen een in Nederland verblijvende consument en een aanbieder van kansspelen op internet die geen vergunning heeft in de zin van de Wok een nietige overeenkomst in de zin van artikel 3:40 BW?
- Maakt het voor de beantwoording van vraag 3 nog uit of de kansspelaanbieder voldeed aan de prioriteringscriteria van Ksa?
- Indien het antwoord op vraag 3 bevestigend luidt, welke rechtsgevolgen heeft dat dan? Is een vordering tot terugbetaling van het geleden verlies op grond van onverschuldigde betaling toewijsbaar?
Door de rechtbank Amsterdam is de volgende vraag toegevoegd:
- Is voor het beantwoorden van vorenstaande vragen van belang dat een kansspelaanbieder, zoals TSG, haar diensten naar eigen zeggen beperkt tot het aanbieden aan spelers van een online mogelijkheid om tegen elkaar te spelen? En zo ja, heeft dat gevolgen voor hetgeen een speler als onverschuldigd betaald van de kansspelaanbieder kan terugvorderen?
Voorlopig oordeel rechtbanken
Het eerder door de rechtbanken Amsterdam en Noord-Holland gegeven voorlopige oordeel over die prejudiciële vragen is positief voor de eisers, in die zin dat de overeenkomsten gesloten met de casino’s zonder vergunning volgens deze rechtbanken nietig zijn. Of terugbetaling op grond van onverschuldigde betaling daaruit dient te volgen is een vraag die nu nog niet wordt beantwoord. Dat is aan de Hoge Raad.
Het is nog niet bekend wanneer de Hoge Raad de vragen zal beantwoorden. Naar verwachting zal dit enkele weken tot maanden duren. Wij blijven dit in de gaten houden.
Contact
Wij helpen u graag om te bepalen of wij u kunnen helpen bij het terugvorderen van uw gokverlies als de Hoge Raad duidelijkheid heeft gegeven. Als u daar interesse in heeft, dan kunt u ons een mail sturen. Wij zullen dan contact met u opnemen. Ook kunt u ons telefonisch bereiken.