TikTok verplicht tot onderscheid tussen reclame en content
De Europese toezichthouders hebben TikTok verplicht om meer onderscheid te maken tussen reclame en content. TikTok leeft de regels niet genoeg na volgens de toezichthouders van de Europese consumentenregels, omdat gebruikers misleid zouden worden. Deze verplichting is aan het platform opgelegd nadat er gesprekken hebben plaatsgevonden tussen TikTok en de Europese toezichthouders. De aanleiding van deze gesprekken was een klacht vanuit de Europese koepelorganisatie van consumentenbonden BEUC en de Nederlandse Consumentenbond (ACM).
Onderscheid van belang
TikTok is een platform waar korte muziekvideo’s gemaakt en gedeeld kunnen worden. Vooral kinderen gebruiken het platform, de meest kwetsbare doelgroep. Hierdoor stelt het ACM dat het nog belangrijker is dat het onderscheid tussen commerciële en niet-commerciële content duidelijk moet zijn. Door niet voldoende onderscheid te maken hiertussen zouden kinderen onvoldoende bescherming hebben tegen ongepaste inhoud en reclames. Om deze reden is er een verplichting voor het platform opgelegd.
Aanpassingen door TikTok doorgevoerd
TikTok heeft aan het verzoek gehoor gegeven en heeft aanpassingen doorgevoerd. De commerciële content zal voortaan duidelijk gemarkeerd worden met een label. Er zullen verschillende labels in de praktijk worden gebruikt om zo te testen welk label het beste werkt voor deze doelgroep. Via het platform is het nu mogelijk dat gebruikers kunnen melden als zij onherkenbare content zien die commercieel bedoeld is. Daarnaast is het makkelijker geworden voor gebruikers om gepersonaliseerde advertenties uit te schakelen. De gepersonaliseerde advertenties die geweigerd mogen worden, zijn nu op dezelfde manier getoond als de optie om die te accepteren.
Tevreden?
De ACM is blij met deze nieuwe aanpassingen van het platform. De ACM benadrukt dat TikTok nog wel samen met andere EU-landen goed in de gaten zal worden gehouden. Dit om te kijken of al deze toezeggingen ook door hen worden nagekomen. De Consumentenbond is echter niet zo blij, aangezien door deze aanpassingen het onderzoek naar TikTok nu zal stoppen. Dit onderzoek was door Europese toezichthouders begonnen. Deze consumentenorganisatie stelt dat veel problemen die zich voordoen bij het platform momenteel nog niet zijn opgelost. Deze partij wilt dan ook nog zeker met de ACM in gesprek om andere problemen die zich voordoen op het platform ook op te lossen.
Meer over IT en ICT recht weten?
Bij Fruytier Lawyers in Business zijn wij in het IT en ICT recht gespecialiseerd. Wilt u meer hierover weten dan kunt u contact met ons opnemen.