Fietskilometers vergoeden tegen € 0.19 mag dat?
In de huidige “werknemers” markt doen werkgevers zoveel mogelijk om talentvolle medewerkers binnen te halen en te behouden.
Secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen net het verschil maken. De nieuwe fietsregeling is daar een van. Naast het overduidelijke effect op de gezondheid is het vanaf 2020 ook mogelijk om fietskosten fiscaal te vergoeden; een beetje vergelijkbaar met de autokosten.
Vanaf 2020 mag een onderneming haar werknemers namelijk tegen een geringe vergoeding gebruik laten maken van een zakelijke fiets.
Hoe werkt deze fiscaal vriendelijke fietsregeling?
Optie 1
Over een ter beschikking gestelde fiets betaalt een werknemer een vaste bijtelling van 7% van de consumenten adviesprijs van de fiets. Een forfaitaire bijtelling dus.
Als de onderneming een fiets ter beschikking stelt mag er voor zakelijk gefietste kilometers geen separate vergoeding meer gegeven worden. De fiets blijft eigendom van de werkgever; de kosten aan de fiets komen dan ook voor rekening van de werkgever.
Optie 2
Vergoeding van 19 cent per kilometer. Met name als de fiets ook gebruikt wordt voor woon-werkverkeer, kan in plaats van de ter beschikking gestelde fiets ook een onbelaste vergoeding van 19 cent per kilometer worden gegeven aan de werknemer.
De werknemer koopt dan zelf de fiets. Onderhoudskosten komen dan voor rekening van de werknemer.
Optie 3
Een combinatie van de twee bovengenoemde opties. De werkgever koopt de fiets en stelt deze ter beschikking aan de werknemer. De werknemer betaalt de bijtelling van 7%.
Na aanschaf is de fiets eigendom van de werkgever. Na ongeveer 4 jaar kan de werkgever de fiets dan verkopen aan de werknemer. Dagwaarde van de fiets is dan aanzienlijk afgenomen dus kan de werkgever een aantrekkelijke prijs aan de werknemer aanbieden. Na de koop vervalt de bijtelling. Vanaf dat moment mag ook de fiscaal maximale vergoeding van 0.19 cent per kilometer vergoed worden.
Wat is er nu al mogelijk?
Alleen een variatie op optie 2 is nu al mogelijk. U mag de werknemer een renteloze lening verstrekken waarmee de werknemer nu een fiets kan kopen. Het rentevoordeel wordt bij de werknemer niet belast. Vanaf 2020 zou de werknemer het aankoopbedrag kunnen aflossen middels de vergoeding voor de zakelijk verreden kilometers.
Samenvattend
Vanaf 2020 is het aantrekkelijk voor werkgevers om een fiets aan te schaffen voor werknemers, die eerst enige jaren ter beschikking te stellen en daarna over te laten nemen door de werknemer.
Onze arbeidsrechtspecialisten kunnen u meer vertellen over welke secundaire arbeidsvoorwaarden voor u en uw medewerkers interessant kunnen zijn.