Nieuwe financieringspotentie door opheffing verpandingsverboden
De Wet opheffing verpandingsverboden is recentelijk aangenomen door de Tweede Kamer. Belangrijk voor u om te weten is dat deze nieuwe wet nieuwe mogelijkheden met zich mee kan brengen voor uw onderneming om financiering te bemachtigen. Ook helpt het crediteuren, die makkelijker vorderingen als zekerheden kunnen aanvaarden als onderpand.
In dit artikel geef ik uitleg over de achtergrond van de wil om verpandingsverboden op te heffen en licht ik toe waarom deze wetswijziging er één is die een serieuze impact kan hebben op uw bedrijfsvoering.
Achtergrond
In ons huidige wettelijke stelsel is het mogelijk om bij het aangaan van een leningsovereenkomst, of het leveren op krediet met elkaar af te spreken dat het verboden is om de vordering die daardoor ontstaat te cederen en/of als pand te geven ter zekerheid van een lening.
Deze mogelijkheid bestaat van oudsher om de kredietnemer te beschermen tegen een onbekende schuldeiser. Het kan de voorkeur hebben van partijen om de overdraagbaarheid van de vordering daarom te beperken, zo was de gedachte van de wetgever.
Door een verpandingsverbod en/of een cessieverbod af te spreken wordt de goederenrechtelijke overdraagbaarheid van de vordering uitgesloten. Het is dan écht niet mogelijk meer om de vordering over te dragen, of als pand te geven.
Maatschappelijke nadelen verpandingsverboden
In de commerciële praktijk bleek er echter sprake te zijn van een bij nader inzien zwaarder nadeel dan het voorziene voordeel. Het voordeel was gering. Het gaat hier namelijk alleen maar om aan wie de schuldenaar moet betalen, betalen moet hij sowieso.
In het zakelijk verkeer bleek dat cessie- en verpandingsverboden veelal door de sterkste partij in onderhandelingen afgedwongen zonder dat er echt over werd nagedacht. Zo namen relatief veel machtigere partijen cessie- en verpandingsverboden op in hun algemene voorwaarden en werd het een kwestie van automatisme.
Dit terwijl dergelijke verboden wel degelijk een negatief effect hebben op de mogelijkheid van de schuldeiser om zijn goed, de vordering aan te wenden. Door een verpandingsverbod kan de geldlener niet langer zelf geld lenen met de vordering op de oorspronkelijke schuldeiser als onderpand. In het algemeen werd hierdoor de omloopsnelheid van het geld verlaagd, iets dat drukt op de economische groei.
Een veelvoorkomend geval is dat grote afnemers aan hun leveranciers cessie- en verpandingsverboden oplegden in algemene inkoopvoorwaarden. Als er zo’n verbod is opgelegd is het bijvoorbeeld niet mogelijk om financiering te verkrijgen via een factoringmaatschappij voor de facturen aan de betreffende klant.
Verandering
Gelukkig lijkt het erop dat de wetgever zich beseft dat deze weinig bekende juridische kwinkslag onbedoeld en ongewenst een rem vormde op de economie. De Wet opheffing verpandingsverboden is bedoeld om in een keer de reeds bestaande situatie tussen alle partijen die een dergelijk beding hebben afgesproken door in de wet op te nemen dat die bedingen nietig zijn.
In de huidige vorm van de wet zal die nietigheid gaan gelden voor de bestaande bedingen na het verstrijken van 3 maanden na de inwerkingtreding van de wet. Wanneer dat precies zal zijn is nog niet duidelijk, de Eerste Kamer moet het voorstel nog aannemen.
Wees voorbereid en laat uw vorderingen (facturen) inventariseren
Het kunnen bemachtigen van financiering is één van de voornaamste prioriteiten voor echte ondernemers. Dit wetsvoorstel zal na inwerkingtreding voor heel veel bedrijven extra mogelijkheden scheppen. Neem daarom direct contact met ons op en laat ons nu al in kaart brengen wat er voor u verandert wanneer het wetsvoorstel van kracht zal worden! Dan staat u vooraan in de rij bij kredietverstrekkers en factoring aanbieders.
Wees de concurrentie voor, u zult zeker niet de enige zijn!
Vragen?
Heeft u vragen? Contact dan een van onze advocaten via de mail, telefonisch of vul het contactformulier in voor een vrijblijvend eerste gesprek. Wij denken graag met u mee.