Meer bescherming tegen fake reviews
Op 13 oktober 2021 heeft minister Blok een wetsvoorstel ingediend bij de Tweede Kamer waarmee het plaatsen of laten plaatsen van nep online reviews niet langer is toegestaan. Het doel van het voorstel is om betere bescherming te kunnen bieden voor online consumenten. Dit wetsvoorstel is gebaseerd op de al bestaande Europese regelgeving en moet vanaf mei 2022 gaan gelden.
Belang bij online reviews
Tegenwoordig zijn online reviews voor de consument niet meer weg te denken bij het maken van een online aankoopbeslissing. Reviews bestaan in de vorm van een cijfer- of sterrating, een filmpje waarin het product of de service wordt beoordeeld, likes op social media of simpelweg een geschreven review. Voor bedrijven zijn online reviews ook van groot belang, aangezien goede reviews kunnen leiden tot meer omzet. Daarbij zorgen hoge beoordelingen via reviews ervoor dat een bedrijf eerder vindbaar is via zoekresultaten, wat cruciaal is aangezien veel gebruik wordt gemaakt van zoekmachines als Google Search.
Fake reviews
Helaas heeft het grote belang van positieve reviews ook zijn keerzijde. Het komt namelijk vaak voor dat online reviews worden gemanipuleerd. Deze fake reviews geven een vertekend beeld van de werkelijkheid, waardoor consumenten misleid kunnen worden een aankoop te doen die zij anders niet gedaan zouden hebben. Een review kan nep zijn wanneer deze niet is gebaseerd op de echte ervaring van de schrijver. Daarnaast kan het ook gaan om een review waarbij de schrijver is betaald door een bedrijf om deze review te schrijven om zo als bedrijf beter uit de verf te komen.
Wetsvoorstel
Momenteel zijn er alleen nog maar algemene regels die nep online reviews verbieden, maar door dit nieuwe wetsvoorstel komen er specifieke regels op het gebied van nep reviews.
In het wetsvoorstel staat dat ondernemers transparanter moeten zijn over de herkomst van reviews. Ondernemers moeten kunnen garanderen dat online reviews op hun platform zijn geschreven door echte klanten die het product daadwerkelijk hebben gekocht en gebruikt. Zij moeten dus op de echtheid van reviews gaan controleren, voordat de reviews worden geplaatst. Wanneer zij dit niet doen of op onduidelijke wijze deze informatie verstrekken kan er sprake zijn van een oneerlijke handelspraktijk en dus een verboden praktijk. Daarnaast is het ook verboden voor ondernemers om tegen betaling reviews door anderen te laten plaatsen.
Wat kun je als ondernemer doen?
Wanneer jij als ondernemer ook gebruik maakt van reviews moet jij dus informatie kunnen geven over of en hoe jij verzekert dat de geplaatste reviews afkomstig zijn van consumenten die het product of de dienst daadwerkelijk hebben gekocht. De te verstrekken informatie moet duidelijkheid geven over hoe jij als ondernemer controles uitvoert om te checken of een review echt is en ook moet worden aangegeven hoe reviews worden verwerkt. Dus wanneer alleen de positieve en niet de negatieve reviews worden gepubliceerd of het gaat om een betaalde review, moet je dit als ondernemer aangeven. Deze nieuwe verplichtingen gelden voor zowel online winkels als fysieke winkels die gebruik maken van reviews.
Suggesties van maatregelen die je als ondernemer zou kunnen nemen is bijvoorbeeld om alleen klanten die echt een product hebben afgenomen de mogelijkheid bieden om een review te schrijven door middel van een link of code in een e-mail. Ook zou gedacht kunnen worden aan het opvragen van een betalingsbewijs of boekingsnummer van de schrijver van de review.
Heeft u een vraag over de nieuwe regelgeving? Onze ondernemingsrecht advocaten staan u graag bij. U kunt vrijblijvend contact opnemen met ons opnemen.