Het vergoedingssysteem bij vertraagde of geannuleerde vluchten
Het is inmiddels alweer bijna zomervakantie. Dat betekent voor veel mensen één ding: vakantie! Van de Nederlandse vakantiegangers gaan er veel met het vliegtuig. Bent u ook een ‘’vlieger’’? Let dan goed op. Wanneer u vliegt heeft u bepaalde rechten volgens de Europese Verordening (261/2004).
Wat houdt deze verordening in en wanneer geldt deze
De verordening is van toepassing wanneer u van een EU-lidstaat naar een andere lidstaat vliegt, óf wanneer u van een niet-lidstaat naar een EU-lidstaat vliegt.
Deze verordening voorziet mensen die met een commerciële luchtvaartmaatschappij vliegen van bepaalde ‘’minimum rechten’’. Deze rechten gaan over drie situaties, namelijk:
- Wanneer u wordt geweigerd bij het instappen;
- Wanneer uw vlucht wordt geannuleerd; en
- Wanneer uw vlucht is vertraagd.
Wat houdt de compensatie in
Het recht op compensatie verschilt per situatie. In grote lijnen houdt compensatie het volgende in:
1. Geldelijke compensatie:
- Bij vluchten tot en met 1.500 kilometer: een vergoeding van € 250,-;
- Bij intracommunautaire vluchten vanaf 1.500 kilometer: een vergoeding van € 400,-;
- Bij vluchten tussen de 1.500 en 3.500 kilometer: een vergoeding van € 400,-;
- Bij overige vluchten: een vergoeding van € 600,-.
2. Een andere aanvullende vorm van compensatie.
Bijvoorbeeld een vergelijkbare vlucht of terugbetaling van het vliegticket. Dit komt bovenop de geldelijke vergoeding. In sommige gevallen kan het zijn dat u ook recht heeft op ‘’verzorging’’. Dit houdt in dat u bijvoorbeeld bij een vertraging van meerdere uren recht heeft op een gratis maaltijd, accommodatie en/of vervoer tussen de luchthaven en de accommodatie. Daarnaast heeft u soms ook recht op twee gratis telefoongesprekken of e-mailberichten.
Onderstaand worden de aanvullende vormen van compensatie per situatie beschreven.
Instapweigering
Wanneer de vlucht bijvoorbeeld overboekt is en daardoor niet iedereen mee kan, moet de luchtvaartmaatschappij eerst nagaan of er vrijwilligers zijn om aan de grond te blijven. Pas als er geen vrijwilligers zijn kan de luchtvaartmaatschappij passagiers onvrijwillig weigeren. De vrijwilligers/geweigerde passagiers moeten in dat geval gecompenseerd worden. Deze compensatie kan bestaan uit: volledige terugbetaling, een retourvlucht naar het eerste vertrekpunt, een vergelijkbare vlucht bij de eerste mogelijkheid, óf een vergelijkbare vlucht op een later gekozen moment.
Annulering
Als de luchtvaartmaatschappij de annulering minimaal twee weken van te voren doorgeeft heeft u geen recht op compensatie. Indien de annulering tussen zeven dagen en twee weken voor vertrek aan u is doorgegeven dan heeft u recht op compensatie, tenzij u een vergelijkbare vlucht als compensatie zou krijgen. Deze vlucht mag echter niet meer dan twee uur voor de oorspronkelijke vertrektijd vertrekken, en niet later dan vier uur dan de geplande landingstijd aankomen op de eindbestemming.
Wanneer de annulering minder dan zeven dagen voor vertrek wordt doorgegeven, moet de luchtvaartmaatschappij u een vervangende vlucht aanbieden. Deze vlucht mag maximaal een uur voor de geplande tijd vertrekken en maximaal twee uur later op de eindbestemming landen.
Mocht u recht hebben op (aanvullende) compensatie, dan kan dit bestaan uit: terugbetaling van de vlucht, een vergelijkbare vervangende vlucht en het zogenoemde ‘’recht op verzorging’’.
Vertraging
Of u recht heeft op een geldelijke compensatie bij vertraging hangt af van de vliegafstand. U heeft recht op compensatie wanneer:
- Uw vlucht 1.500 kilometer of minder is en twee uur of meer vertraagd is;
- Uw vlucht van meer dan 1.500 kilometer binnen de EU drie uur of meer vertraagd is;
- Uw vlucht van tussen de 1.500 en 3.500 kilometer drie uur of meer vertraagd is.
- Hierbij geldt dat de aanvullende compensatie bestaat uit het ‘’recht op verzorging’’. Wanneer er sprake is van een vertraging van vijf uur of meer, dan heeft u ook recht op terugbetaling van de vlucht of een vervangende vlucht.