flib 50 jaar
Gepubliceerd op: 17 mei 2023

Due diligence-voorbereiding door verkoper

Wilt u uw bedrijf verkopen? In dit artikel beschrijf ik het belang om bij de verkoop van de onderneming het due diligence-traject goed voor te bereiden. Due diligence betekent letterlijk ‘gepaste zorgvuldigheid’ en bij verkooptrajecten en fusies en overnames staat dit voor onderzoek van alle informatie die het bedrijf beschikbaar heeft. In dit artikel leest u meer over het due diligence traject en het belang van een goede voorbereiding hiervan.

Het belang van voorbereiding op due diligence

Due diligence is het onderzoek van de koper naar elk aspect van het bedrijf dat onderwerp van een koop/verkoop is; de zogenaamde ‘target’. Due diligence wordt primair uitgevoerd op operationeel, financieel en juridisch gebied. Het primaire doel van de voorbereiding van due diligence is het aanpakken van potentiële problemen voordat u uw bedrijf op de markt brengt. Om potentiële kopers voor uw bedrijf aan te trekken, moet u het due diligence-proces goed voorbereiden; dit voorkomt vertraging, problemen en discussies in de latere fase. Het uitvoeren van due diligence voorafgaand aan de verkoop kan het verschil betekenen tussen het ontvangen van een goede prijs en het verliezen van een deal. Wanneer een verkoper zich niet op due diligence voorbereidt, kan het een dure en tijdrovende onderneming worden.

Voordelen van voorbereiding op due diligence

Bij due diligence zijn er verschillende voordelen van een goede voorbereiding. Hieronder noemen we de voordelen en lichten we deze toe:

  • Lost problemen op voordat het problemen worden;
  • Verbetert de kansen op een succesvolle transactie aanzienlijk;
  • Versnelt het due diligence-proces;
  • Maximaliseert uw verkoopprijs.

Lost problemen op voordat het problemen worden

Wanneer een koper besluit om uw bedrijf te kopen, zal de koper zijn eigen due diligence onderzoek uitvoeren. Dit wordt gedaan om vast te stellen wat de staat is van uw bedrijf voordat hij zich verbindt tot de aankoop ervan. Onverwachte problemen die tijdens het onderzoek van de koper naar voren komen, kunnen een deal in de weg staan.

Een verkoper kan veel van de problemen oplossen nog voordat een koper tijdens een due diligence onderzoek constateert. Ook geeft het u als verkoper de mogelijkheid een potentiële koper actief te informeren voor onopgeloste problemen. Bovendien zal een vooraf vastgesteld probleem de geloofwaardigheid van de verkoper intact houden.

Voorts zullen eventuele problemen, als ze niet van tevoren worden opgelost, kunnen leiden tot een lagere prijs, restrictievere dealvoorwaarden of af te geven garanties of vrijwaringen. Zelfs kan het ertoe leiden dat de koper helemaal van de transactie afziet.

Verbetert de kansen op een succesvolle transactie aanzienlijk

Uw adviseursteam kan potentiële problemen corrigeren en valkuilen voor een verkoop helpen vermijden voordat u het bedrijf aan kopers aanbiedt.

Met een onnauwkeurige financiële administratie loopt u het risico een potentiële koper te verliezen. Dit komt doordat tegen de tijd dat de koper de gebreken ontdekt tijdens due diligence, de verkoop kan worden vertraagd. Alle tijd en kosten die er in een verkooptraject zijn gestoken, zijn dan voor niets geweest.

Versnelt het due diligence proces van koper

Uw financiële administratie op orde hebben en het in kaart brengen van (potentiële) problemen voordat u uw bedrijf verkoopt, zal het due-diligence proces van de koper versnellen. Dit resulteert in een grotere kans op het sluiten van de deal. Met alle risico’s in kaart kan er sneller worden overgegaan tot het opstellen van de koopovereenkomst. Hierin kunnen de gedetecteerde problemen worden afgedekt.

Maximaliseert uw verkoopprijs

Het uitvoeren van pre-sale due diligence maximaliseert de waarde van uw bedrijf door problemen in een vroeg stadium te identificeren om complicaties te voorkomen die de transactie kunnen beïnvloeden. In de praktijk levert dit doorgaans ook een hogere verkoopprijs op. Het is dus niet uitsluitend relevant door de doorlooptijd maar is ook voordelig voor de waarde van de onderneming. Een doordachte evaluatie van het bedrijf voordat het verkoopproces begint, maakt de onderneming voor een verkoper beter beheersbaar, efficiënter en kosteneffectiever.

Bijkomende voordelen van een due diligence vóór de verkoop

Tijdens het proces leert uw adviseursteam uw bedrijf kennen en begrijpen en vaak beter dan een potentiële koper. Dankzij dit inzicht kan uw transactieadviseur u van advies voorzien en marketingmateriaal opstellen dat de sterke punten van uw bedrijf volledig beschrijft en benadrukt.

Vragen?

Heeft u vragen? Onze specialisten adviseren regelmatig over fusies en overnames. Contact dan een van onze advocaten via de mail, telefonisch of vul het contactformulier in voor een vrijblijvend eerste gesprek. Wij denken graag met u mee.

Artikelen door Koen Boonekamp

Stuur ons een bericht

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.